Jeg gjør ting jeg ikke kan!

I have a dream, et mål.. kanskje ikke så realistisk men dog.
Jeg drømmer om å starte Begynnerklasse Retrieverjakt ila senhøsten!

Det hele startet med at motivasjonen for å trene jakt var en premiering, en hvilken som helst premiering egentlig. Slik at vi kan stille bruksklasse på utstilling og dermed kanskje ha litt lettere for å få den gule sløyfen vi mangler for å få fingrene i lydighetschampionatet.
Når jeg så smått begynte å trene litt jakt, nå for noen uker siden, gikk det derimot opp for meg at det var mye lettere å trene i høygravid tilstand enn LP! Ja det en fantastisk måte å aktivisere begge dyra uten å bli så sliten selv! 😉
Nå når jeg har hatt noen jakt-økter begynner derimot motivasjonen for alvor å melde seg, fordi det er en utrolig artig aktivitet I SEG SELV!…. det merkes at den gule lille labben min er som skapt for dette 😛

Jeg har kviet meg litt for å starte treningen. Har hørt så mange historier og meninger om at vi LP/ Bruks- folk ødelegger retrieverene våre, at jeg var  redd de hadde rett! At jeg gjennom LP trening, lek, ballkasting og herjing, hadde skapt et stresset monster. Men den gang ei.
Kan tenkes jeg bare har en Jævelig bra hund, en meget balansert labbegutt med utrolig lett for å veksle mellom sinnstemninger. Kan tenkes jeg har klart å beholde en god balanse mellom ro/ aktivitet og intensitet gjennom treningen. Eller det kan tenkes at summen av disse to tingene tilsammen har gjort utslaget, men summa summarum så har Ember virkelig imponert meg stort!

Jeg vet ikke helt hva jeg gjør, men prøver å tenke fornuftig og legge opp en individuell plan. Planen legger jeg ut ifra det jeg TROR er viktige faktorer innen jakten, Ember sine sterke- og svake sider i forhold til dette og det jeg anser som de største potensielle utfordringene. Hittil har vi tatt «baby steps», men det tror jeg egentlig bare er en god ting, så blir det ikke for vanskelig hverken for Ember eller meg.
Og til tross for at Ember har imponert meg hele veien hittil vil jeg fortsette å avansere sakte men sikkert for å unngå stress og frustrasjon i jaktlig sammenheng. Vi er så godt igang at jeg ikke vil ødelegge denne fine starten med å bli for overilt begeistret og bare dure iveg!

Prioriteringene framover blir derfor (veldig grovt skissert her)
1) RO; RO; RO!!/ Stadga. I stadig vanskeligere situasjoner. Vi må jobbe oss systematisk opp mot stadga ved vann. Dette kommer vi til å trene MYE på!
2) Søk. Jeg ønsker at han skal søke med lav nese, søker effektivt uten altfor høy fart. Han skal søke fra han sendes- og hele veien ut i feltet. Følge opp hver vittring!
3) Markeringer av varierende vanskelighetsgrad. Både på land og på vann.
4) Dirigeringer- rett fram (for man trenger vel ikke annet i BK?)

Jeg skal vel strengt tatt klare meg uten så mange fløytesignalene i BK, eller? Vektlegger ikke denne klassen først og fremst hundens egen evne til å løse oppgavene?

Under følger en liten snutt av… ja.. At jeg gjør ting jeg ikke kan 😛
Som en ledd i RO/ Stadga treningen la jeg igår opp en økt med «hold deg hos meg til tross for forstyrrelser», i bevegelse.
Foran oss går Tine og kaster dummys… Og føler seg ganske dum da hun har fått beskjed om å «kvakke som en gås eller and» før hun hiver! Hahahahahahaha… Jeg ELSKER når man får treningsvenninder til å gjøre slike sære greier!!! 😀
Bak går Renate og sier ifra når Ember ser ut i terrenget (som i en jaktfot) og ikke opp på meg (som i en LP fot)
Når jeg ser på filmen lurer jeg derimot på om jeg bare skal «gå på», uten å bry meg om hvor han titter. Det viktige er at han velger å bli hos meg inntil han får beskjed om noeannet! Jeg regner med at han uansett etterhvert vil forstå at dette ikke er en LP-fot- når den flyttes ut i skogen med helt andre miljømessige premisser enn vi har på LP banen!??
Og SÅ viktig er det uansett ikke med en «renavlet jaktfot» i BK da markeringene i denne klassen vil komme mens vi står og venter på dem! Alltid annonsert på forhånd av skudd!

Legg igjen en kommentar