Nedtrapping

NÅ er det bare å bite i det sure eplet, kroppen setter begrensninger for treningen. Den er TUNG (de ekstra 20 kiloene (!!!) kjenner jeg godt), bekkenet har begynt å gjøre vondt og passer jeg ikke på å ta det med ro ila dagen låser det seg helt utpå kvelden. For ikke å snakke om pusten! Gud bedre.. å hive etter pusten på vei opp en liten bakke eller det å få melkesyre i beina av å leke litt med hunden er en ny opplevelse :/
Kjedelig, MEN på en måte også litt bra!

602721_10151298311871044_1839412005_n (1)

Bra i så måte at jeg får tatt tak i småplukk og detaljarbeid, som å stramme inn på kriteriene i avstanden og komme ut på andre siden av sommeren med en helt RÅ avstand. Jeg har dessuten et mål om å bruke den nærmeste tiden- frem til kroppen blir litt mer «brukervennlig» igjen- til å shape en hel del triks! 😀
Maximus kan masser av kule triks, triks for kroppsbeherskelse etc etc, mens Ember… Skal jeg være helt ærlig kan han kun et eneste stakkarslig triks; det å løpe rundt noe 😦 *Skammer meg*

kollage embermjøndalen

Er selvfølgelig igang allerede 🙂
Avstanden er vi godt igang med. Enn sålenge har jeg langt hovedvekten på oppsittet, at denne skal skje i en stk frambensbevegelse.. Heretter er «stegvise» oppsitt der Ember beveger frambeina i flere etapper bannlyst! NU har jeg bestemt meg for å jobbe oss gjennom alle momentene, slik at de funger AKKURAT SOM JEG VIL HA DEM også på lang avstand, med forstyrrelser etc. Skal bli artig å etterhvert kvalitetssikkre bevegelsene!
På fellestreninger- de jeg orker å dra på- skal jeg fremdeles fokusere på innkallingen- spesielt stå-momentet, apport dirigeringen, ruta og metallen. De kan alltid bli bedre og kvalitetssikres ytterligere!! «fot øvelsene» legger jeg derimot nå på hylla intill videre!

Og SÅ har vi begynt på rygging, snurre og sitte bamse! 😀
Merker godt at «shaping» kondisen til Ember ikke er den beste.. når jeg tenker etter er det jo faktisk en god stund siden han lærte noe HELT nytt. Brorparten av det vi har holdt på med det siste halvannet året har han jo allerede hatt forkunnskapene til. Et eksempel er mannekengen, han har allerede kunnet bevegelsene og signalene til det å sitte/dekke/stå i bevegelse ved foten… men måtte lære at de alle momentene kunne opptre sammen og at man virkelig måtte høre etter for å skille på signalene! Det samme gjelder ALLE de andre øvelsene i Eliten.. Ikke en eneste HELT NY bevegelse, ikke et eneste helt nytt signal!
Jeg merker at han blir fort sliten og koker raskere over enn hva Maximus gjør når vi driver shaping av helt nye bevegelser. Det stiller litt andre krav til meg enn hva jeg er vandt med når det gjelder Maximus, noe som gjør det hele kjempekult!!

Nå høres det jo ut som om vi fremdeles trener mye… noe vi virkelig ikke gjør. Treningsmengden nå kan ikke sammenliknes med hva den ellers har vært. 3 dager i uken med treningsmakkere og 2 ganger «egentrening» er nå byttet ut med noen minutter shaping annenhver dag og en «fellestrening» i uken der jeg egentlig er mest sosial… 😛 Jaja.. det er viktig å også prioritere kaffe, vaffler og hyggelig hundeskravling ;D

En tanke om “Nedtrapping

  1. Wow… Dere er sååå flinke altså ! ! ! Det ser kjempeflott ut når dere går inne i ringen 😀 Og de 20 kg bærer du utrolig godt altså 😉 Lykke til med nedtrappingen… shaping er moro 🙂

Legg igjen en kommentar